پروپولیس و تاثیرات آن برروی عوارض شیمی درمانی

پروپلیس

پروپولیس یا بره‌موم یک داروی طبیعی است که توسط زنبور عسل تولید می‌شود. این ماده در کندوی زنبور عسل نقش محافظتی در مقابل میکروارگانیسم‌ها دارد. زنبور عسل، از پروپولیس به عنوان پوششی برای ساخت و محافظت از کندوهای خود در مقابل هجوم میکروب‎‌ها، آلودگی‎‌ها و انگل‌ها استفاده می‌کنند.

 

پروپولیس دارای طیف گسترده ای از فعالیت های بیولوژیکی از جمله خواص تقویت سیستم ایمنی، ضد میکروبی، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد‌التهابی است. ترکیبات پروپولیس شامل رزین، موم، فلاونوئیدها، فنل‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، موادمعدنی، پلی ساکاریدها و روغن‌های اساسی می‎باشد. به دلیل وجود این ترکیبات، پروپولیس به عنوان یک داروی هربال در پزشکی کاربرد زیادی داشته و فرآورده‎‌های حاصل از آن در ساخت محصولات داروهای انسانی، محصولات غذایی و محصولات بهداشتی استفاده می‌‎شود. پروپولیس از دیرباز توسط انسان شناسایی و مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر به عنوان یک داروی طبیعی با اثرات ضد باکتری، ضد التهاب، ضد ویروس، آنتی‌اکسیدان، ضد تومور، ضد سرطان، ضد قارچ، ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.  اثرات آنتی‌اکسیدان قوی پروپولیس در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ و کنترل عارضه‌های ناشی از شیمی درمانی (کموتراپی) قابل توجه می‌باشد.پروپولیس و بره موم

طبق مطالعات انجام شده، پروپولیس در برابر برخی از سرطان‌ها مانند سرطان‌های دهان، دستگاه گوارش (GI)، پوست (ملانوم)، سینه و پروستات و همچنین عوارض شیمی درمانی،  اثرات محافظتی نشان می‌دهد. فعالیت پیشگری کننده پروپولیس و مکانیسم عمل آن بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی با تمرکز بر بیماری سرطان مورد بررسی قرار گرفته است و همچنان نیاز به مطالعات بیشتری در این حوزه می‌باشد، اما نتایج بدست آمده تا این مرحله نیز اثربخشی پروپولیس را به عنوان یک داروی طبیعی در کنترل و پیشگری عوارض شیمی درمانی در سرطان نشان می‌دهد.

سرطان رشد کنترل نشده سلول‌های غیرطبیعی در بدن است. در واقع تومور سرطانی، بیماری است که در آن برخی از سلول‌های بدن بطور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند و به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش می‌یابند. شیمی درمانی به عنوان یک راه مطلوب برای درمان سرطان شناخته می‌شود؛ اما می‌تواند عوارض جانبی زیادی برای بیمار داشته باشد. شیمی درمانی باعث تخریب گلبول‌های سفید شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. همین امر فرد مبتلا به سرطان را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف ویروسی از جمله سرماخوردگی قرار می‌دهد. همچنین احساس خستگی نیز می‌تواند از عوارض شیمی درمانی ‌باشد. در مورد اثر ترکيبات پروپوليس بر سلول‌های سرطانی، اثر مفيد درمانی آن بر روی برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان و تأثير آن همراه با شيمی درمانی مطالعاتی انجام شده که اغلب بر روی موش یا به صورت آزمایشگاهی انجام شده‌اند.

ماده (استر فنیل اتیل اسید کافئیک)  CAPEیک جز فعال در ساختار پروپولیس است که دارای خواص بیولوژیکی فراوانی است. این ماده سبب می‌شود تا مشکلات ایجاد شده توسط سرطان کاهش پیدا کرده و به مرور زمان این بیماری مزمن را بهبود بخشد. این ماده حیات بخش با احیا و ترمیم گلبول‌های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن، نه تنها از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند بلکه باعث تقویت عمومی بدن شده و از ابتلا به دیگر بیماری‌ها نیز پیشگیری می‌نماید.

در پایان مصرف پروپولیس به عنوان یک داروی طبیعی میتواند در بیماران مبتلا به سرطان به عنوان یک مکمل درمانی، مفید بوده و به بهبود و کاهش عوارض شیمی درمانی مانند رفع احساس خستگی و تقویت سیستم ایمنی کمک نماید.

محصول نووهیل تولید شرکت داروسازی فاران فارمد حاوی 400 میلی‌گرم پروپولیس در کنار 50 میلی‌گرم اکیناسه می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص محصول نووهیل، اینجا کلیک نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

قند خون
بلاگ

قند خون را بشناسیم

diabetes1
بلاگ

علایم دیابت چیست

بلاگ

خواص شگفت انگیز الدربری

الدربری
بلاگ

الدربری چیست و چگونه در سلامت سیستم ایمنی نقش دارد؟