آشنایی با پروپولیس؛ یکی از ترکیبات مهم نووهیل

پروپلیس

نووهیل چیست؟

نووهیل دارویی طبیعی حاوی 400 میلی‌گرم پروپولیس و 50 میلی‌گرم اکیناسه می‌باشد که در تقویت سیستم ایمنی نقش بسزایی دارند. نووهیل علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد ویروسی دارد و در بهبود فعالیت‌های فیزیکی و جسمانی نقش دارد. در نتیجه نووهیل در سلامت عمومی بدن، کاهش شدت و طول مدت بیماری‌های ویروسی و کاهش عفونت‌های دستگاه فوقانی تنفسی موثر است. نووهیل همچنین جهت پیشگیری و یا درمان تبخال دهانی و تناسلی  (HSV)و زگیل تناسلی (HPV) به کار می‌رود.

پروپولیس؛ ترکیبی طبیعی با خواص درمانی گوناگون

پروپولیس ماده صمغ مانندی است که توسط زنبور عسل از جوانه، ترشحات گیاهان و گل‌های مختلف جمع آوری شده و در حضور آنزیم‌های زنبور عسل تغییر می‌یابد. رنگ پروپولیس از سبز تا قهوه‌ای تیره متفاوت است. ترکیب صمغ مانند پروپولیس در هوای گرم، چسبنده و نرم و در هوای سرد شکننده می‌شود. پروپولیس از 30 درصد موم، 50 درصد رزین و گیاه حنا، 10 درصد روغن‌های آروماتیک، 5 درصد گرده گل و مابقی ترکیبات آلی و عناصر معدنی تشکیل شده است. این ماده در کندوی زنبور عسل نقش محافظتی در مقابل میکروارگانیسم‌ها دارد.

بیش از 300 ترکیب در پروپولیس یافت شده‌ اند که بیشترین آن‌ها پلی‌فنول‌ها می‌باشند. پلی‌فنول‌ها ترکیباتی گیاهی هستند که مانند آنتی‌اکسیدان علیه رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند. از دیگر ترکیبات موجود در پروپولیس می‌توان به آلدهیدهای فنولی، کینین‌ها، اسیدهای آمینه و ترکیبات غیرآلی اشاره کرد. فلاونوییدها گروهی از ترکیبات فنولی هستند که با فعالیت آنتی‌اکسیدانی خود در پیشگیری از بروز سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و التهابی نقش دارند.

کاربردهای پروپولیس در گذشته

پروپولیس کلمه‌ای با منشا یونانی و متشکل از“pro”   به معنی «دفاع» و “polis” به معنی «شهر» است. استفاده از پروپولیس به زمان قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد:

  • مصریان قدیم برای مومیایی کردن اجساد مردگان خود از این ماده صمغ مانند استفاده می‌کردند.
  • در یونان قدیم از فرآورده‌های حاصل از کندوی زنبور عسل برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شد.
  • رومیان باستان از پروپولیس در فرآورده‌های دارویی استفاده می‌کردند.

در ایران پروپولیس با نام «بره‌موم» نیز شناخته شده است.

پروپولیس موجود در نووهیل:

پروپولیس یکی از اجزای موجود در نووهیل می‌باشد که در کنار تاثیراتی که روی سیستم ایمنی و تنظیم عملکرد آن دارد، روی گروهی از ویروس‌ها، باکتری‌ها و حتی قارچ‌های بیماری‌زا تاثیرگذار است. پروپولیس باعث فعال شدن مولکول‌های سیستم ایمنی نظیر مونوسیت‌ها، ماکروفاژها و نوتروفیل‌ها می‌شود و فعالیت ضد‌میکروبی بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا مثل ویروس و باکتری بالا می‌برد. بدین ترتیب داروهای حاوی پروپولیس نظیر نووهیل در تقویت سیستم ایمنی و بالا بردن توانایی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا موثر می‌باشند.

نووهیل دارای خواص منحصر به فرد چهارگانه زیر می‌باشد:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • آنتی ویروس
  • آنتی باکتریال
  • بهبود عملکرد جسمانی
  • نووهیل

خواص درمانی پروپولیس:

تقویت و کنترل سیستم ایمنی

فلاونوییدها و اسیدهای فنولی موجود در پروپولیس نظیر quercetin، chebulinic acid و … در بهبود عملکرد سیستم ایمنی سلولی و همورال نقش داشته و به تقویت و کنترل سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

آنتی‌وایرال (ضد ویروسی)

پروپولیس روی ویروس‌هایی نظیر آنفلوانزا، هرپس سیمپلکس (HSV) و زگیل تناسلی (HPV) تاثیرگذار می‌باشد. این ماده روی علائمی نظیر سرفه، گلودرد و تب ناشی از ابتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی نیز موثر بوده و باعث کاهش شدت بیماری و مدت زمان ابتلا می‌گردد.

در سال‌های اخیر و بعد از شیوع جهانی ویروس‌کرونا تاثیر پروپولیس روی ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیقات نشان داد پروپولیس از اتصال ویروس کرونا به سلول میزبان و تکثیر ویروس در بدن میزبان جلوگیری می‌نماید. همچنین پروپولیس با تعدیل سیستم ایمنی و خواص ضدالتهابی رویCovid-19  اثر بازدارندگی دارد.

آنتی باکتریال

پروپولیس مشابه آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی عمل می‌کند و در مهار رشد و از‌بین بردن باکتری‌ها نقش دارد. در واقع پروپولیس از تقسیم سلولی باکتری‌ها جلوگیری کرده و باعث پارگی سلول‌های باکتری می‌گردد. در واقع پروپولیس باعث فعالسازی مولکول‌های سیستم ایمنی نظیر ماکروفاژها و در نتیجه از بین بردن باکتری‌ها می‌شود. پروپولیس علیه باکتری‌های گرم مثبت، گرم منفی، هوازی و بی‌هوازی خاصیت ضد باکتریایی دارد.

آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند و از انجام فرآیندهای اکسیداتیو  و تجمع سموم جلوگیری می‌کنند. پروپولیس بعنوان یک آنتی‌اکسیدان‌ قوی، در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان‌های مختلف موثر می‌باشد.

شاید علاقه مند باشید: پروپولیس و تاثیرات آن برروی عوارض شیمی درمانی

بهبود عملکرد جسمانی

پروپولیس حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ‌قوی بوده که با اثرات خود روی استرس اکسیداتیو، در بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران نقش دارد. این ماده همچنین در کاهش دوره نقاهت، ضعف و بی‌حالی ناشی از بیماری‌های ویروسی بسیار موثر است. Quercetin آنتی اکسیدان موجود در پروپولیس است که در تقویت عملکرد ماهیچه‌ای نقش بسزایی دارد.

منابع علمی:

https://www.healthdirect.gov.au/immune-system

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320101

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-boost-immune-health

https://www.healthline.com/health/cold-flu/fun-facts

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟ فاران پلاس

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

قند خون
بلاگ

قند خون را بشناسیم

diabetes1
بلاگ

علایم دیابت چیست

بلاگ

خواص شگفت انگیز الدربری

پروپلیس
بلاگ

پروپولیس و تاثیرات آن برروی عوارض شیمی درمانی